Een goede zaak

In mijn vorige horecabedrijf, Herberg Bie de Tantes, kregen wij veel complimenten. Een goede zaak
Niet alleen onze gasten waren erg tevreden en kwamen graag terug.
Ook mensen met het horeca gen waren enthousiast. Een hoogtepunt was dan ook de verkiezing tot beste terras van Limburg door een vakjury.

Mensen reageerden: ‘het ligt ook wel erg gunstig daar op het hoekje tegenover de kerk’. En zeker was de locatie goed, maar ook aan een drukke weg, met veel verkeer en lawaai. Toch werd het gezien als een perfecte ligging. Op ons terras was plek voor 120 gasten, maar onze gasten hadden de perceptie van een knus, intiem terras. En dat was precies het gevoel dat wij de gast wilden geven. Een plek waar ze de drukte en het lawaai om hen heen konden vergeten. En dat kan alleen met oprechte aandacht.

 

Een magisch team

Het zijn de teamleden die de gast een welkom gevoel geven. Die extra glimlach. De geruststelling van ‘kom maar binnen bij ons’. Een oprecht welkom. Een bakje water voor de hond. Een grapje op z’n tijd. Echt contact met de gast. Dat zijn de dingen die een gast onthoudt. Dat kleine beetje extra aandacht doet wonderen. Het gevoel dat jij de belangrijkste bezoeker bent. Dat wil toch iedereen! Daar praten je gasten over op een feestje.  

 

Waarom is het dan niet overal zo?

Daar is maar één antwoord op. Je team kan pas echt gastvrij zijn, als jij aan je medewerkers exact datzelfde gevoel geeft als aan je gasten. Laat blijken dat jij blij met ze bent. Geef ze de waardering die ze verdienen, stimuleer en complimenteer ze zodat ze steeds weer die extra stap maken voor de gast. Laat ze leren, maar ook fouten maken. Draag verbeterpunten aan. Aandachtspunten waar ze aan kunnen werken. Geef ze stukje bij beetje de verantwoordelijkheid die ze aankunnen. Leg de focus op waar ze goed in zijn. Maar maak ook een persoonlijk leerplan voor de vaardigheden die ze nog moeten leren. Alleen dan, én met jouw ondersteuning, zullen ze groeien in hun functie.

Als ondernemer ben jij bepalend voor de bedrijfscultuur en sfeer in je zaak. Niets is belangrijker dan werken met plezier en dat heb jij in handen. Een welgemeend interesse in je team doet dan ook wonderen. Bouw aan een hecht team met een goede teamspirit. Door samen de schouders eronder zetten, elkaar aan te vullen en elkaars kwaliteiten te benutten.

 

Onze trots

Ons team bij Herberg Bie de Tantes heeft gestraald. Ze hebben de gasten iedere dag weer met een welgemeende glimlach ontvangen. En steeds weer wisten ze onze gasten te verwennen en te verrassen. En ook ik heb daar volop van genoten. Ik ben trots op hoe onze medewerkers zich door de jaren heen hebben ontwikkeld en hoe ze zijn gegroeid. We hebben samen heel hard gewerkt, heel veel gelachen en soms ook gevloekt. Maar vooral hebben we genoten met elkaar.

Ik ben mij zeer bewust dat je enkel samen, als team, sterk bent. Bij Herberg Bie de Tantes was het niet de ligging die bepalend was, maar juist de oprechte gastvrijheid die de gast voelde. Met een stralend team als middelpunt.

Door: Moniek Krul


Deel deze blog gerust met anderen:

Leave a Reply

300
  Subscribe  
Abonneren op