Even de vergunning regelen

Al dromend zie je tijdens een locatiebezoek met de makelaar het terras volzitten met mensen onder mooie parasols, BBQ op het terras en een muziekje erbij. Binnen zie je jezelf staan achter de kookpannen. Je hebt het logo al met de ontwerper bedacht en een prachtig plekje op de gevel voor ogen om dit te plaatsen en aan te stralen met ledverlichting. Ach ja, hoor je de makelaar op de achtergrond zeggen, ‘die vergunningen zijn allemaal zo geregeld, is een formaliteit en de gemeente keurt het vast wel goed’. Je sluit de huurovereenkomst en gaat vol goede moed naar de gemeente om alles formeel te regelen, je wilt immers je zaakjes op orde wil hebben.

 

Ik ben toch geen jurist?

Na het eerste gesprek bij de gemeente stap je naar buiten met een heleboel vragen, formulieren en een hoofd vol met onbekende juridische termen. Want hoe werkt dat met een omgevingsvergunning? Handel ik in strijd met de ruimtelijke regels? Wat zijn regels uit de Algemene plaatselijke verordening? En hoe zit het met de Algemene Wet bestuursrecht, reguliere voorbereidingsprocedures, reclamevergunning, Bibob toets als onderdeel van de Drank- en Horecawet en de vergunning voor brandveilig gebruik? En dan heb je nog de wet algemene…uh ‘wat’?

De schrikt slaat je om het hart. Want binnen een maand wil je open en je hebt de huurovereenkomst al getekend. Daarbij kun je komen te zitten met onvoorziene kosten, zoals onverwacht hoge leges en kosten voor onderzoeksrapporten en tekeningen die nodig zijn voor het verkrijgen van de vergunning(en). Waar te beginnen en vooral hoelang gaat dat allemaal duren? Wat als de gemeente en buren mijn topzaak toch niet zo top vinden? En het mij niet vergund wordt? Als ondernemer wil je gewoon je droom waarmaken en je topzaak openen! ‘Ik ben toch geen jurist?’, denk je bij jezelf. Had je het allemaal maar eerder geweten….

Soepel je bedrijf opstarten met de overheidsintermediair

Je bent niet de enige die dit overkomt. Als overheidsintermediair kom ik dit regelmatig in de praktijk tegen. Vergunningsprocessen kunnen stroperig en onoverzichtelijk zijn. Vooral als je geen expert bent op dit gebied.

Met de door HorecaMonitor ontwikkelde competentie-matrix loods ik je in vijf fasen door het (juridisch) vergunningenproces heen, waardoor je volledig ontzorgd wordt. Een eerste belangrijke fase is het uitvoeren van een QuickScan. Deze geeft inzicht in de (on)mogelijkheden en bepaalt de koers die uitvoering kan geven aan je droom. Daar hoort een overzicht bij van de benodigde vergunningen en toestemmingen met de bijbehorende kosten, de procedures inclusief het tijdspad. Met de resultaten van de QuickScan kun je beter plannen, organiseren en de juridische risico’s in beeld brengen.

Zorgenloos ondernemen

In de volgende fases treed ik op als intermediair en adviseur en zorg ik dat de benodigde vergunningen en toestemmingen worden verkregen binnen de afgesproken termijnen. Dat scheelt jou veel kopzorgen. Als ondernemer of organisatie sta je er niet meer alleen voor. Wij trekken samen op naar de gemeente om de benodigde aanvragen en toestemmingen plus de bijbehorende procedures te tackelen. Wellicht zijn er onderzoeken, tekeningen of andere documenten nodig voor het verkrijgen van de vergunning. Ook dat is geen enkel probleem. Als overheidsintermediair en HorecaMonitor hebben wij een team van betrouwbare specialisten klaar staan die dit effectief kunnen regelen.

Als horecaondernemer of -organisatie wil je je bezighouden met waar jij goed in bent. Werkzaamheden en diensten die omzet en waarde leveren. Vaak komen er stagnerende factoren naar voren die belangrijk zijn, maar ook zaken vertragen. Dan is het fijn om specialisten aan jouw kant te hebben staan die de weg voor je plaveien, bijvoorbeeld met je vergunning.

P.s.

Om bovenstaande te voorkomen, heeft HorecaMonitor, de overheidsintermediair in het leven geroepen. Sta je op het punt een horecazaak te gaan exploiteren, veranderen of ben je in gesprek met een makelaar, pandeigenaar of ontwikkelaar? Onze overheidsintermediair geeft je inzicht in het woud van regels en kan je volledig ontzorgen.

Neem contact op met HorecaMonitor en informeer naar de mogelijkheden voor het uitvoeren van een verhelderende QuickScan en hulp bij het uitzetten van het vergunningstraject.

Door: Stephan van Mulken

 

Deel dit artikel gerust met je netwerk:

 

Leave a Reply

300
  Subscribe  
Abonneren op