Hoe branding de essentie raakt van jouw bedrijf

BrandingDe branding van je eigen onderneming begint vaak met het ontwerpen van je logo. Maar eigenlijk is dat de wereld op zijn kop. Want eerst wil je weten waar dat logo naar moet refereren. Dus moet je weten wat je DNA, kernwaarden en usp’s (unique selling propositions) zijn. Je moet beschrijven hoe je je gaat onderscheiden van je concurrenten. Daarom is het aan te raden je logo pas te aan het einde van het branding traject te ontwerpen.

Start met het beschrijven van de identiteit van je horecabedrijf. Dit is te vergelijken met je persoonlijkheid. Je gaat je vragen stellen. Zoals wie zijn wij, waar staan we voor en wat is belangrijk voor ons? Wat zijn de waarden waar wij voor staan, die wij willen uitstralen en altijd zullen naleven?

Bij branding gaat het erom dat de wereld de juiste perceptie heeft bij jouw Brand, jouw onderneming en merk. Dat je de juiste snaar weet te raken, vertrouwen wekt en de gast zich aangesproken voelt.
Het is dan ook een misvatting dat je merkwaarde kunt kopen of overnemen bij een verkoop. De waarde van een merk bouw je op als er sprake is van vertrouwen in het merk. En vertrouwen is niet te koop. Een transparante, heldere visie waarnaar wordt gehandeld en geleefd in de onderneming zal je belanghebbenden overtuigen en de waarde van je merk onderstrepen.

Daarom is de Branding van jouw bedrijf iets wat je strategisch wilt aanpakken. Want branding is als het ware een spiegel van jouw fundamentele waarden en die van jouw team en bedrijf. Kernwaarden waarmee je geïdentificeerd wilt worden en waar anderen jouw bedrijf aan kunnen herkennen.

Bij branding komt emotie om de hoek kijken

Het imago van je bedrijf is bepalend voor je succes. Het is niet alleen hoe mensen je horecabedrijf zien, de indruk die je maakt en de emotie die daaraan gekoppeld is maar ook hetgeen je gasten en je medewerkers zich graag mee associëren. Het zijn deze emotionele waardes die je kunt gebruiken in je on- en offlinecommunicatie en waar je die felbegeerde gunfactor, oftewel ‘likability’, mee opbouwt.

Dat maakt branding iets waar ieder bedrijf serieus aandacht aan zou moeten besteden. Als startend bedrijf en gedurende de gehele levenscyclus van je bedrijf. Bedrijven die niet met regelmaat controleren of ze nog naar hun oorspronkelijke principes en ideeën opereren, verliezen vaak de connectie met hun doelgroep. Dat kan resulteren in een stagnerende omzet en teruglopend vertrouwen. Ga daarom regelmatig terug naar je kern en fundament. Daar waar het oorspronkelijke idee voor jouw horecaorganisatie is ontstaan.

Dus voordat je een ontwerper in de arm neemt om met je logo aan de slag te gaan, zal je het DNA van je bedrijf als het ware moeten blootleggen. Dit betekent dat je nadenkt over wat je bedrijf geliefd maakt en dat je weet wat je waarde propositie (je kernwaarden) en usp’s’ zijn. Pas dan krijg je de positionering van je bedrijf helder en worden de ‘why, what & how‘ van jouw organisatie duidelijk. Dat is het moment waarbij de branding van je bedrijf zichtbaar, hoorbaar en tastbaar wordt.

En nu je weet wie je bent, waar je voor staat en voor wie je het doet kan je eindelijk aan de slag met dat logo 😉

Ed Renner LinkedIn John
Branding voor HorecaMonitor

Op 18 november geeft Ed een college tijdens het congres HotelTech met als thema: Ben je zo uniek als je denkt of denk je dat je uniek bent? Wil je dit bijwonen? Je kan je nu nog opgeven via: https://hoteltech.nl

 

Meer weten over de branding van jouw horecabedrijf?

Wil je eens vrijblijvend met een van onze experts sparren over de branding van je horecabedrijf? Laat het ons weten via info@horecamonitor.nl of bel 043 – 410 00 36. Wij maken graag tijd voor je vrij.

 

Leave a Reply

300
  Subscribe  
Abonneren op