In gesprek met Ed en Luc

Ed en Luc in gesprek over de impact van Corona op de horeca

Onze Branding expert Ed Renner in gesprek met Horeca expert Luc Overhof over de kritische situatie in de Horeca naar aanleiding van de Corona/Covid-19 lockdown.In gesprek met Ed en Luc

Ed: Ik zie, lees, hoor en voel paniek Luc! Ondernemers die hun levenswerk ten gronde zien gaan. Zomaar een vanuit het niets opgedoken pandemie die een globale financiële catastrofe tot gevolg heeft. Als we deze crisis vergelijken met de financiële crisis van 2008, zie jij dan een verschil Luc?

Luc: Ed, laat me eerstens aangeven dat ik niet enkel een financiële catastrofe voorzie indien de 1,5 meter de nieuwe werkelijkheid wordt. De emotionele factor is mogelijk even zwaarwegend voor hardwerkende ondernemers, hun familie en medewerkers. Op dit moment is er nog geen verschil of vergelijking te maken met de financiële crisis van 2008, daar we nu nog in het duister tasten over hoe de horeca verder mag gaan. Pas dan kunnen wij de schade gaan opmaken.

Het merendeel van de horecaondernemers is sinds de sluiting van de horeca druk met kleine verbouwingen en het opknappen van hun zorgvuldig opgebouwde bedrijven. Gelijktijdig zullen zij zich meermaals per dag realiseren dat zonder Corona hun terrassen nu vol zaten. En dan ook nog je medewerkers blijven enthousiasmeren voor de tijd die komen gaat. Welk advies zou jij ze geven om de spreekwoordelijke zon in het team te laten blijven schijnen?

Ed: Tja, zoals je al noemde tast de Horeca en vele andere branches in de duisternis. Wachten tot de zon weer opgaat en ons een samenleving toont die is ontwaakt uit een nachtmerrie. Meer nadenken dan peinzen is mijn voorstel, meer actieve initiatieven tonen dan bij de pakken neer te zitten. Ook al is dit moeilijk, het is toch de energie en spirit die de ondernemer naar zijn team uitstraalt die bepalend is voor een succesvolle doorstart.

Vragen om hulp is hierbij geen zwakte, maar vooral in een tijd als deze een kans en een sterkte. Energie uitstralen, zoals je zegt spreekwoordelijke de zon zijn, maakt energie absorberen mogelijk. Het zal je team inspireren en motiveren om de nieuwe werkelijkheid tegemoet te treden. Daarom denk ik dat we deze situatie ook moeten benutten om eens stil te staan en ons af te vragen hoe we zelf onze toekomst kunnen beïnvloeden. De overheid zal ons voorzien van richtlijnen maar niet van oplossingen. Verandert het bestedingspatroon, interesse, gedrag en volgorde van keuzes bij de gast? Zijn de verwachtingen van een hotel, restaurant of cafébezoek anders dan voorheen? Speelt gezonder leven een nieuwe rol? Is de succesformule van gisteren ook een succesformule voor morgen? Redenen genoeg om eens kritisch te evalueren, en van daaruit je onderneming te (her)positioneren. Hoe zie jij dit?

Luc: De wereld staat op zijn kop Ed. Maar er liggen ook verdomd veel kansen mits je als ondernemer in staat bent deze gescheiden te zien van de ellende waar de horeca zich momenteel in bevindt. Sprekende met ondernemers en relaties is een veelgehoorde opmerking dat het vóór Corona allemaal niet op kon; we leefden in extreme weelde en er leken geen grenzen te zijn qua uitgaanspatroon en leef ritme.

Juist omdat men nu gekluisterd is aan en om huis, worden basiselementen belangrijker dan ooit. Ik vermoed nadrukkelijk dat mensen bewustere keuzes gaan maken zodra men, met of zonder 1,5 meter, weer de horeca mag gaan bezoeken. Althans dat geldt naar mijn mening voor een deel van de frequente bezoekers van horecabedrijven.

Er zal ook een grote groep mensen zijn die de draad, zodra de veiligheidseisen dat toelaten, weer oppakken als vanouds en de sfeer en gezelligheid van café- en restaurantbedrijven gaan opzoeken en juist daar de noodzakelijke of gewenste ontspanning vinden. De populatie horecabezoekers die bewustere keuzes gaat maken zal zich eerst goed inleven of het horecabedrijf dat men wil bezoeken voldoende aantoonbare aandacht heeft om de veiligheid van gasten te waarborgen en dan pas een reservering plaatsen. Veel aandacht van ondernemers zal dus gericht dienen te zijn op een juiste en transparante communicatie van de ondernemer richting gast.

Of ook keuzes gemaakt worden op basis van gezond(er) leven kan ik niet inschatten. De digitale vindbaarheid en dito reserveringsmogelijkheden van bedrijven zal veel aandacht behoeven waardoor ondernemers zich kunnen en moeten onderscheiden. Branding en marketing hebben nu meer dan ooit aandacht nodig zo schat ik in. Maar daar ben jij specialist in. Is er daaromtrent een basisaanpak die jij adviseert waardoor ondernemers zich klaar kunnen maken om weer ‘live’ te gaan?

Ed: De twee basiselementen die ik het meest belangrijk acht zijn communicatie en informatie naar de consument. Zorg dat je zichtbaar bent, toegankelijk en benaderbaar. Kijk naar je eigen website en social mediaberichten door het oog van de gast. Waar kijkt de gast eerst naar? Waarschijnlijk hoe jij de noodzakelijke restricties die de overheid heeft opgelegd hanteert. Hoe jij creatieve oplossingen vindt die het mogelijk maken dat een bezoek toch een positieve ervaring wordt, ondanks alle belemmeringen.

Ik ben het met je eens dat de gast zich meer dan ooit zal focussen op zijn/haar eigen veiligheid. Hier wordt de persoonlijke aandacht en besteedde tijd een wezenlijk aspect. Oogcontact hebben en rust uitstralen zal vertrouwen geven die het fundament leggen voor een goede belevenis. Het is een nieuwe bewustwording. De gast staat meer dan ooit centraal, maar op een nieuwe manier. Zie jij ook andere fundamentele aspecten waar de gast van morgen zich door laat beïnvloeden?

Luc: De hele dag word je als consument beïnvloedt; door media, zeker social media, maar ook door vrienden en andere mensen in je omgeving. Net zoals Nederland 17 miljoen bondscoaches heeft, hebben we sinds Covid-19 ook 17 miljoen specialisten die je exact kunnen vertellen hoe al dan niet om te gaan met de nieuwe werkelijkheid. Uiteindelijk selecteert iedereen datgene dat hem of haar het meest aanspreekt óf datgene dat hem of haar het beste uitkomt. Fundamenteel is het als in ons DNA-ingegeven om gezelschap op te zoeken. En dat zal mogelijk meer overwogen en passend bij de gemoedstoestand en leeftijd van de meegenietende gasten bepaald worden; ook qua te bezoeken locatie en sfeer. Eerlijk gezegd blijf ik van mening dat de normen daartoe voor een groot deel gaan vervagen als niet elk nieuwsitem start met de stand van zaken rondom Corona.

Maar Ed, jij bent dagdagelijks doende met creatieve oplossingen en ideeën voor ondernemers.  Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?

Ed: Als Branding adviseur kijk ik samen met ondernemers naar de belevingen en ervaringen van consumenten. Wat zijn de verwachtingen van gasten? Kan ik deze verwachtingen waar maken? Verrassende samenwerkingsvormen komen hier vaak naar voren. Onverwachte, positieve en frisse ideeën die de consument aan je binden, zowel in de vorm van een bezoek, als een digitale connectie. Een ‘community’, een relatie die jij initieert, activeert en inspireert. Dit leidt dan weer tot een nieuw bezoek. Wie wil niet de ‘talk of the town’ zijn? Kwaliteit, nog meer persoonlijke aandacht en service zullen altijd een sleutelrol hierin spelen.

Ed en Luc staan je graag te woord, net als de andere Horecaspecialisten van HorecaMonitor.
In deze moeilijke tijden bieden wij een gratis 20 minuten consult aan waar wij ingaan op jouw problemen.
Wij kijken al terug op fantastische sessies met horecaondernemers. Grijp dus je kans en boek HIER jouw gesprek.

 

Deel dit artikel met je netwerk: