Ondernemen is een vak apart, alleen de besten overleven

De horecaondernemer is gewend om hard te werken en vooral op basis van gevoel te beslissen. Het motto om te ondernemen is: ‘niet stilstaan, maar Ondernemen is een vak apartdoorgaan en aanpakken’. Dat zijn eigenschappen die je nodig hebt om dit werk te kunnen doen. Echter als je blijft doorhollen en niet bewust de lijnen uitzet, kan je ondernemerspad doodlopen. En dat overleeft je bedrijf niet.

In de horeca lig je voortdurend onder een vergrootglas. Zeker in deze tijd. De gast is kritischer dan ooit en uit dat niet alleen in je bedrijf maar ook online. Als jij het niet anders of beter doet dan de rest, blijft de gast weg. Daarom overleven alleen de ondernemers die horeca zien als een professioneel beroep. Die zich realiseren dat het niet vanzelfsprekend is dat de gast hun horecabedrijf bezoekt.

Klaagzang

Tijdens mijn bezoek aan horecabedrijven en bij de welbekende netwerkborrels doen veel horecaondernemers hun beklag. Het begint veelal met de zin ‘Wat ik nu weer heb meegemaakt!’ om vervolgens onderstaande frustraties te spuien.

‘Gasten worden steeds lastiger met al die wensen en dat commentaar.
‘Al die allergieën van tegenwoordig, het is niet normaal.’
‘Personeel is niet te krijgen en als je ze hebt moet je ze ook nog maar zien te houden. Ze eisen vrij op onmogelijke dagen en ze vragen wat ze willen. Je kunt er niks tegen beginnen want ze vertrekken gewoon.’
‘Als ik niet op de vloer ben wordt er niet gewerkt. Je wil niet weten wat er gebeurt als ik er even niet ben.’
‘Ze moesten eens weten hoeveel uren ik maak en wat voor verantwoordelijkheid ik draag, het is doodvermoeiend.’
‘Ik zou ook wel eens drie weken op vakantie willen of in ieder geval eens een weekend met mijn gezin doorbrengen in plaats van altijd maar te werken.’

Het punt is dat een dergelijke klaagzang je niets oplevert en je nergens brengt.

Ondernemen is op zijn tijd stil staan

Toen ik mijn horecazaak nog had gingen mijn partner en ik ieder jaar in januari een midweek naar Bergen. Bergen is ook in de winter bruisend en inspirerend. Wij combineerden het nuttige met het aangename. Overdag tijd voor reflectie over ons bedrijf en ‘s avonds inspiratie opdoen bij collega’s.
Wij stelden ons vragen als:

  • Klopt onze formule nog?
  • Zijn we nog enthousiast over onze zaak en brengen we dat voldoende over naar de gast en naar het team?
  • Hoe is het met onze medewerkers? Wat zijn de aandachtspunten voor de functioneringsgesprekken?
  • Waarin gaan we het komend jaar investeren?
  • Wat voor nieuws gaan wij verzinnen zodat wij blijven verrassen?
  • Hoe gaat het met ons als persoon? Zijn we nog fit, waar krijgen we energie van en verdelen we de tijd tussen werk en privé goed? En wanneer gaan we dit jaar op vakantie?

Een gezond bedrijf

Om je onderneming gezond te houden moet je op zijn tijd stilstaan in plaats van doorhollen. En daar hoort een stuk reflectie bij.

Voor grotere ondernemingen is het een vanzelfsprekendheid dat je als management kwesties met elkaar bespreekt en zaken van meerdere kanten bekijkt voordat beslissingen worden genomen. Maar ondernemers in het MKB eisen vaak van zichzelf dat ze het allemaal alleen kunnen. Echter is dat voor weinigen weggelegd. Daarbij raak je al snel verstrikt in je eigen wereld met je eigen gelijk. Als je je bedrijf wilt laten groeien en bloeien, moet je over je eigen grenzen heen kijken en een tunnelvisie voorkomen.

Durf ook eens een ander te vragen wat hij of zij ziet in jouw horecabedrijf. Hoe run jij de zaak? En haal je daarmee het beste uit jezelf, uit je bedrijf en de mensen die bij je werken? Stel je altijd de vraag of het beter kan en onderneem dan actie om dat te realiseren. Niet alleen je bedrijf profiteert daarvan maar ook jij als persoon.

Door: Moniek Krul 

 

Deel deze blog gerust met je netwerk: