Branding & concepts

Branding is een wijd (breed) begrip, dat vaak op verschillende manieren geïnterpreteerd wordt. Meestal denken ondernemers direct aan een naam, een logo, een inrichting of vaker nog aan een manier van communiceren. Daarom wordt Branding en Marketing vaak onder één noemer geplaatst.

Er zijn inderdaad veel raakvlakken, maar beiden dienen uiterst goed overwogen en gepland te worden voordat men kan overgaan tot implementering. Daarom is het verstandig om pas later in het brandingproces te besluiten over de ‘corporate identity’-factoren zoals een naam, logo, kleuren, interieur, verpakking et cetera.

 

Stel jezelf vragen

Branding begint bij de ‘waarom’-vraag die elke ondernemer zich voortdurend moet stellen. Waarom zouden klanten mijn service of mijn product kiezen in plaats die van anderen?

Daarna de ‘wat’-vraag. Met welke service of product maak ik onderscheid?

Dan de ‘waar en wanneer’- vraag om je idee of droom aan de werkelijkheid te toetsen. Tot slot de ‘hoe’-vraag om te kijken of je idee, visie of plan realiseerbaar is en met welke tools.

Binnen Branding maken we gebruik van de volgende twee woorden, beter gezegd afkortingen.

- DNA  (DeoxyriboNucleicAcid, the molecule of life) en
- USP (Unique Selling Proposition).

Je DNA is het unieke uitgangspunt van jouw idee, jouw product en jouw visie. Je DNA wordt zichtbaar en met name voelbaar in alle facetten van je onderneming. Service is hier het kernwoord.

Je USP is het antwoord op hoe jij onderscheid maakt in de markt. Binnen USP’s zijn er verschillende niveaus. De technische, de tactische en - zeer belangrijk - de emotionele USP’s.

Te vaak worden deze analyses bij een opstart vergeten of niet grondig doordacht. Dit komt vaak door het enthousiasme en de spontaniteit die er is bij het ontstaan van goede ideeën. Direct handelen zonder grondige voorbereiding geeft extra werk en onnodige problemen. Dit met terugwerkende kracht aanpassen is onverstandig, omdat je vaak maar één kans krijgt om je binnen de markt te positioneren.

Met de HorecaMonitor Branding-analyse geven we jou de mogelijkheid deze belangrijke facetten in te vullen en/of te evalueren. We zetten de Branding van jouw onderneming op scherp. Het resultaat is veelal direct merkbaar, meetbaar en zichtbaar. Je product vindt makkelijker zijn weg naar je klant en je service trekt weer de aandacht bij je communities.

Kortom, Branding is een goede en waardevolle investering.

 

Ik wil graag contact:

Contact Form

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze specialist

Ed Renner - branding concept

Ed Renner

 

Ed Renner is onze Branding-specialist. Branding is voor Ed - na 30 jaar intensief werken met brands en concepten - een deel van zijn DNA. De afgelopen 20 jaar heeft hij als CEO gewerkt voor meerdere convenience goods firma’s in Nederland, Duitsland, Spanje en Denemarken. In topmanagementfuncties heeft hij altijd passie gehad voor het ontwikkelen van creatieve ideeën samen met designers, marketingspecialisten en commerciële teams. Dit in combinatie met zijn ervaring als retailer heeft hem de kennis gebracht die hij nodig heeft om ondernemingsuitdagingen als geen ander te begrijpen en te vertalen.

Het lanceren van producten, het (re)positioneren en (re)vitaliseren van brands, vraagt om een grote hoeveelheid professioneel inzicht en ervaring. Daarnaast heeft Ed een goed gevoel voor het creëren van winning teams binnen verschillende bedrijfsstructuren en bedrijfsculturen. Winning teams en succesvolle concepts zijn afhankelijk van een gezonde dosis intuïtieve en communicatieve vaardigheden en empathie. Mensen leren begrijpen waarom ze dingen doen zoals ze doen, en hoe het eindresultaat eruit kan zien. Ed luistert goed en vertelt gepassioneerd over zijn ervaringen. Hij creëert iets eerlijks en unieks dankzij zijn enorme voorraad aan creatieve ideeën.

Een meeting met Ed is vaak al genoeg om de mogelijkheden tot verbetering of verandering van een product of formule aantoonbaar en tastbaar te maken. Een creatieve brainstorm is een belevenis op zich, een die een idee of droom al snel tot een realistisch plan transformeert.

Ed werkt als Branding-consulent in zowel Nederland als Scandinavië. Hij begeleidt executive teams, managementteams, project- en creatieve teams binnen de design-, fashion-, convenience-, industrial-, biotec-, retail- en horecasector. Hij is tevens coach en workshopfacilitator.