Inkoopmonitor

Jouw brutomarge weer niet gehaald?

“Heb ik het helemaal verkeerd gecalculeerd? Zijn de inkoopprijzen alweer omhoog gegaan, net nu ik mijn kaart heb aangepast? Moet ik nu weer al die facturen controleren om het precies uit te zoeken?”

Horecaondernemers en hoteliers willen gedurende het seizoen niet de onzekerheid van zomaar schommelende brutomarges. Misschien ontstaan de schommelingen omdat inkoopprijzen onopgemerkt wijzigen en je als ondernemer daardoor al geruime tijd achter de feiten aanloopt. Wat je vooral wilt is het gevoel hebben dat je zaken op orde zijn en de geruststelling dat leveranciers geen loopje met je nemen.

Onder controle of toch niet?

Veel ondernemers leven in de veronderstelling dat ze superstrak inkopen. Immers, er was toch keihard uitonderhandeld? Het referentiekader daarbij is dan altijd dat de ‘hardlopers’ prijstechnisch onder controle zijn. Het gaat dan maximaal over 20-25 artikelen. Daarbij wordt voorbijgegaan aan het feit dat er bij dezelfde leverancier gemiddeld nog eens zomaar honderden andere artikelen kunnen worden afgenomen. Kun jij al die prijzen volgen? Onmogelijk!

Dé oplossing heet InkoopMonitor. Sinds eind 2019 deelt deze dienst onderscheidende vakkennis via HorecaMonitor; een uniek samenwerkingsverband van horeca-specialisten. InkoopMonitor is door Paul Damoiseaux en Evert Sonneveld ontwikkeld vanuit de behoefte van horecaondernemers aan laagdrempelige hulp bij bedrijfsvoering, gericht op met name de inkoopanalyse, inkoopprijs- en margebewaking.

Zo werkt inkoopmonitor

Om een eerste inzage in het reilen en zeilen van (de inkoop) bij jouw onderneming te krijgen, start InkoopMonitor met een analyse van de laatst bekende V&W-rekening (of deze nemen we over uit de matrixanalyse van HorecaMonitor). Van daaruit wordt een nulmeting van je inkopen uitgevoerd. Uit ervaring weten we dat hier altijd winst te behalen valt. Bijvoorbeeld omdat er vaak wel een initiële inkoop-startdeal is gemaakt, maar de daaropvolgende monitoring vaak achterwege blijft. Hier wringt bijna altijd de schoen.

We bespreken vooraf met jou wat jij wilt onderzoeken en wat wij wellicht noodzakelijk achten. Is de keuze eenmaal gemaakt, dan stellen we een voorstel op, incl. de terugverdientijd. Vervolgens wordt de inkoopanalyse opgestart. Hierbij zijn meerdere opties mogelijk. Denk dan aan food, vers, aan food gerelateerde non-food en dranken (m.u.v. fustbier en wijnen). Tenslotte zetten we jouw inkooppakket uit in de markt en realiseren we voor jou de best haalbare deal; zowel in prijs als in gewenste kwaliteit. Daarna wordt de deal gevolgd. Goed om te weten is dat periodieke - deels geautomatiseerde - prijscontrole op de langere termijn in de regel het meeste oplevert.

Inkoopmonitor neemt werk uit handen

De specialisten van InkoopMonitor nemen je hiermee veel werk uit handen: de onderhandelingen, het opvragen van afname- en prijsoverzichten, het volgen van prijsontwikkelingen, kwaliteitsafspraken, retouremballagecontroles etc. Bovendien handelt HorecaMonitor als 3e externe partij neutraal en zonder emotionele betrokkenheid. Geen welles/nietes spelletjes of onverhoopte beschadiging van de relatie met leveranciers. Jouw relatie met leveranciers blijft op het door jou gewenste niveau. Dat betekent minder kopzorgen. Een goed inkooprendement geeft jou de noodzakelijke rust en ruimte om de meer complexe aspecten van jouw bedrijfsvoering de aandacht te geven die nodig is.

Neem voor meer informatie over InkoopMonitor contact op met onze specialisten.

Ik wil graag contact:

Contact Form

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze specialisten

Paul Damoiseaux

 

Paul is opgeleid aan de hotelschool en al ruim 35 jaar werkzaam in de foodservice- & hospitality-industrie, waarvan 18 jaar als directeur bij een landelijk opererende  groothandel in Maastricht. Zijn ervaring en knowhow strekken zich uit over een breed terrein: inkoop-, food&beverage-, HRM- en operationeel management. Paul heeft kennis verworven bij nationale en internationale markleiders in de hotellerie, catering en foodservicegroothandel. De ervaring die hij heeft opgebouwd als zelfstandig en onafhankelijk bedrijfsadviseur, en nevenfuncties zoals vakjurylid van Misset Horeca, maken dat hij zich snel en goed inleeft in hospitality-gerelateerde vraagstukken en projecten.

Evert Sonneveld

 

Evert heeft zich na zijn opleiding aan de hotelschool bij bedrijven als Postiljon Pleisterplaatsen, ECS-Catering, Philips Stadion en Maison van den Boer gespecialiseerd in inkoop- en margebewaking binnen F&B; essentiële activiteiten voor het behalen van gebudgetteerde marges. Evert ondersteunt bij het organiseren van een quickscan, een complete inkooptender en/of een continue monitoring van de inkoopprijzen: de InkoopMonitor. Een flexibel model, waarbij allereerst het relevante inkoopvolume wordt bepaald, vervolgens een maatwerkdeal wordt gerealiseerd en daarnaast de prijsafspraken ook per maand/kwartaal gevolgd en gecontroleerd worden. Zijn specifieke kennis op het gebied van inkoop geeft hiermee – via HorecaMonitor - een krachtige ondersteuning aan jouw rendementsoptimalisatie.