Koop & Verkoop

Stel je bereikt een respectabele leeftijd, of er is sprake van ziekte, een echtscheiding, behoefte aan een nieuwe uitdaging of anderszins. Als ondernemer wil of moet je helaas het besluit nemen om de horecaonderneming te verkopen. Zonder goede voorbereiding wordt dan vaak gekozen voor een horecamakelaar. Het is verleidelijk om voor een makelaar te kiezen die, alleen om de opdracht te verwerven, een (te) hoge (onrealistische) prijs voorspelt. Helaas is de realiteit vaak anders.

Aan de basis van de verkoop van een bedrijf moet altijd een gedegen, door specialisten samengestelde, bedrijfswaardering liggen. Met een door de specialisten van HorecaMonitor samengestelde bedrijfswaardering (vaak ook ’0-meting’ genoemd), wordt samen met de ondernemer de vraagprijs van de horecaonderneming bepaald.

 

Wat wordt er eigenlijk verkocht?

Maar er is meer (nodig). Tijdens de zogenaamde prenatale fase van een verkoop is het namelijk belangrijk om exact te weten wat er verkocht wordt en welke mogelijke verplichtingen aan medewerkers en leveranciers gerespecteerd dienen te worden door een mogelijke opvolger. Dat brengt enkele belangrijke vragen met zich mee.

Is de aanwezige inventaris daadwerkelijk eigendom van de verkoper of zijn er inventarisgoederen in bruikleen gegeven door een leverancier? Is de keuken geleased of in huurkoop en heeft de overheid mogelijk laten weten dat het royale terras vanwege een herindeling in de nabije toekomst gehalveerd dient te worden?

Het pand waarin geëxploiteerd wordt is dikwijls eigendom van een belegger, een brouwerij of een particuliere verhuurder. Kan de huurovereenkomst zomaar overgenomen worden en hoe lang gelden de huurrechten nog? Mag de opvolger er zomaar een nieuwe formule in starten of worden er restricties genoemd in de vigerende huurovereenkomst?

Voldoet het pand nog aan de van overheidswege vereiste voorwaarden of moet er akoestisch geïsoleerd worden? Is het zaaltje boven het horecabedrijf daadwerkelijke vergund of heeft de gemeente in het verleden nooit gehandhaafd en is er geen vergunning voor dit deel van het pand, terwijl er wel omzet in wordt gemaakt?

 

Goede voorbereiding

Belangrijk is ook de vakkundige inventarisatie en de selectie van kandidaat-ondernemers. Zorgvuldig onderzoeken wat kandidaten willen, kunnen én waartoe ze operationeel en financieel in staat zijn, zorgt ’aan de voorkant’ voor het scheiden van het kaf en koren.

Het lijkt zo simpel; de aan- of verkoop van een horeca-object. Maar zonder een gedegen voorbereiding is het nagenoeg ondenkbaar een met zorg opgebouwd bedrijf gedegen en feilloos over te dragen. Overweeg dus goed met wie je in zee gaat en aan wie je je zaken toevertrouwd. Maak daarom vrijblijvend kennis met een van onze experts. Wij helpen je graag verder.

 

Ik wil graag contact:

Contact Form

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze specialisten

Luc Overhof koop en verkoop

Luc Overhof

 

Luc Overhof is specialist bij aan- en verkoopbemiddeling van horeca-objecten.

Al 25 jaar zet Luc zich met hart en ziel in voor een juiste professionele begeleiding van ondernemers die het (vaak moeilijke) besluit hebben genomen om afscheid te nemen van een met zorg opgebouwd bedrijf.

Overhof heeft naam gemaakt in commerciële functies in de brouwerijwereld en later als eigenaar/founder van een toonaangevend advies- en makelaarskantoor dat zich gespecialiseerd heeft in de horecabranche.

Als netwerker pur sang weet Luc telkens de juiste relaties te onderhouden met overheidsinstanties, bancaire instellingen, accountants, brouwerijen, beleggers, diverse lokale- en regionale overlegstructuren en bovenal horecaondernemers en diens medewerkers.

Het verdiepen in de materie en de denkwijze van (kandidaat)horecaondernemers is daarbij van groot belang. Een juiste inventarisatie van kennis, wensen en valkuilen van (kandidaat)ondernemers geeft het noodzakelijke vertrouwen aan gesprekspartners. Dat is cruciaal om een relatie met continuïteitsgedachte op te bouwen. De meerwaarde van het inhuren van een professional geeft rust voor de opdrachtgever.

Luc hoort graag de wensen en gedachten van gesprekspartners en presenteert op basis daarvan een op maat gemaakt voorstel met als doel het ontzorgen van de opdrachtgever en een gedegen afronding als resultaat.

Jerome Slakhorst

Jerôme Slakhorst


Jerôme Slakhorst begeleidt (aspirant) ondernemers tijdens aan- en verkooptrajecten van objecten in de hospitalitybranche. Door niet aflatend oog te houden voor zowel de kopende als de verkopende partij, is hij in staat transacties optimaal af te ronden, waarbij een goede nazorg niet ontbreekt.

Door zijn ruime en veelzijdige ervaring in het speelveld van de horeca, benadert hij vanuit meerdere invalshoeken elke afzonderlijke opdracht ‘op maat’. De verwachting van de opdrachtgever, maar ook die van (kandidaat)kopers, wordt vooraf goed gemanaged.

Door middel van het kwalitatief onderhouden en uitbreiden van zijn bestaand netwerk, wordt bij iedere opdracht zorgvuldig gezocht naar de optimale match tussen vraag en aanbod. Het ontzorgen van de opdrachtgever met een optimaal resultaat geeft  Jerôme de meeste voldoening.