Marketing is verleiden en overtuigen

Horecaondernemers, directeuren en investeerders hebben doorgaans de gezonde ambitie om een sterk en onderscheidend concept in de markt te zetten met een mooie omzet. Ze steken veel tijd, geld en energie in het bedrijf. Dan is het teleurstellend als het niet loopt zoals verwacht. Branding en marketing spelen hierin een beslissende rol en moeten vroeg in het traject worden ingezet.

Het aantal horecabedrijven dat hun marketingzaken op orde heeft is nog altijd schrikbarend laag. Terwijl een passende marketingstrategie en een consequente uitvoering hiervan in grote mate het succes van het bedrijf bepalen. Want geen marketing staat gelijk aan te weinig klandizie en een te lage omzet.

On- en offline gastvrijheid

Het is erg lastig een product of dienst te verkopen aan mensen die je niet kennen of niet vaak van je horen. Een goede binding met je gasten is van groot belang en bepalend voor de levensvatbaarheid van je bedrijf. Dat is waar gastvrijheid een grote rol speelt. Gastvrijheid gaat tegenwoordig verder dan de voordeur. Je gasten begeven zich ook geregeld in een onlinewereld en zijn vatbaar voor de mening van anderen. Met een goede marketing kan je de gast verleiden en overtuigen.

Aan het daadwerkelijk overtuigen van gasten op je website, social media of via e-mailmarketing gaat het nodige strategische werk vooraf. Je moet namelijk eerst positie innemen en je vragen stellen als:

  • Hoe positioneer ik mij in de markt en waar vertel ik mijn verhaal?
  • Wie zijn mijn doelgroepen en wat zijn ze bereid te betalen?
  • Welke omgevingsfactoren en interne aspecten hebben invloed op de omzet en aantrekkelijkheid?
  • Hoe borg ik mijn reputatie en ga ik om met reviews?
  • Hoe vergroot ik mijn naamsbekendheid en onderscheid ik mij in de markt?
  • Wat zijn mijn marketing- en omzetdoelen en KPI’s?
  • Wat is de ‘customer journey’ van mijn gast en op welke fasen heb ik invloed?

Als je marketing effectief wilt inzetten ga je niet over één nacht ijs, maar ga je bewust en doordacht te werk. Lichtvaardige en snelle marketingacties leveren slechts een kortstondige omzetverhoging op. Ze garanderen je geen continue flow aan klandizie.

Dat behoorlijk wat horecabedrijven achterblijven op marketinggebied, biedt kansen voor diegenen die marketing wél omarmen. Het zijn vooral de succesvolle horecabedrijven die marketing slim inzetten. Zij begrijpen dat marketing een noodzakelijk en belangrijk onderdeel is van hun bedrijfsvoering. Het is een discipline om serieus te nemen, want het maakt het verschil tussen overleven of comfortabel ondernemen.

 

Ik wil graag contact:

Contact Form

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze specialist

Monique van Gevelt - Marketing expert

Monique van Gevelt

 

Monique is geboren en getogen in de horeca en komt uit een gezin van succesvolle horecaondernemers. Met haar 30 jaar ervaring in de (inter)nationale horeca en hotellerie is zij onze specialist op het gebied van marketing en rendement. Ze weet wat er speelt in de branche en hospitality zit in haar bloed.

Monique is gepokt en gemazzeld in de hotellerie. Ze heeft gewerkt in alle disciplines, van operationeel tot strategisch, van medewerker tot directeur. In de functie van commercieel directeur voor een hotelgroep was ze jarenlang verantwoordelijk voor business development en alle commerciële activiteiten van de groep. Monique heeft meerdere hotelconcepten ontwikkeld en in de markt gezet. Ze beheerst de receptuur om horecabedrijven commercieel succesvol in de markt te zetten. Maar weet ook waar het fout kan gaan en waar de risico’s liggen. Een goede synergie met de overige disciplines in een hotel of horecabedrijf, is cruciaal om van een goed bedrijf, een excellent bedrijf te maken.

De ruime ervaring en knowhow van Monique op het gebied van business development, strategische bedrijfsvoering en managementprocessen vormen een krachtige aanvulling op de andere specialismen van de HorecaMonitor. Ze heeft een grote liefde voor marketing en de positieve impact hiervan op bedrijven. Monique heeft altijd haar vinger aan de marketingpols. Zo blijft ze ‘on top of her game’.

Daarnaast is ze sparringpartner en mentor voor horecaondernemers, directeuren en horecaprofessionals. Ze geeft trainingen en begeleidt projecten. Tevens is zij columnist en blogger voor diverse horecavakbladen.