Rendement en waarom het belangrijk is

Na de klap van de financiële crisis zit de horeca inmiddels weer op het hoogst gemeten omzetniveau ooit. Onze bedrijfstak groeit hard en de horeca wordt steeds belangrijker voor de economie.

Toch plukt niet iedereen in de horeca hier de vruchten van. Landelijk zien we grote verschillen in omzetgroei. En dan hebben wij het nog niet over het rendement dat voortvloeit uit alle inspanningen. Zodra je financiële situatie te wensen over laat, zijn er grofweg maar twee opties; de omzet verhogen of inzetten op kostenreductie.

In de horeca wordt al snel ingezet op het laatste. Het welbekende snijden en bezuinigen. Een reëel risico is dat de kwaliteit en het serviceniveau hierbij in het gedrang komen. Onderhoud blijft vaak liggen en kansen worden niet aangegrepen omdat daar een investering aan vooraf gaat. Hierdoor ontstaat het gevaar dat de organisatie in een negatieve spiraal terechtkomt.

Richten op omzetoptimalisatie en rendementsverbetering geeft in zo’n situatie vaak meer perspectief op een gezonde toekomst. Het optimaliseren van opbrengsten, in combinatie met het onder controle houden van kosten en uitgaven.

 

Focus en strategie

HorecaMonitor kijkt naar de mogelijke omzet in relatie tot de capaciteit van je onderneming. De ingrepen voor zo’n optimalisatie hoeven niet per se spannend of ingrijpend te zijn, ze vereisen wel de juiste focus en een goed uitgedachte en uitgevoerde strategie.

Omzetverhoging kan op een aantal manieren worden gerealiseerd:

  1. Door meer nieuwe gasten aan te trekken.
  2. Door bestaande gasten meer te laten besteden.
  3. Door bestaande gasten te motiveren vaker te komen.
  4. Door de prijzen te verhogen.

In de praktijk is het meestal de combinatie van een aantal technieken die zorgt voor een omzetverhoging.

 

Omzetverhoging

Aan elke omzetverhogende techniek zitten voor- en nadelen. Welke keuze je maakt is afhankelijk van de fase waarin je bedrijf zich bevindt of de urgentie waarmee een omzetverhoging gerealiseerd moet worden. Het mag duidelijk zijn dat zomaar prijzen verhogen een averechts effect kan hebben op de omzet. Bovendien, het aantrekken van nieuwe klandizie is tijdrovender dan het behouden van vaste gasten.

Goed advies kan doorslaggevend zijn voor jouw succes. HorecaMonitor maakt een volledige analyse van de omzet, brengt alle omzetkansen in kaart en komt met concrete aanbevelingen. Aansluitend kunnen wij in samenspraak met jou of de directie kijken naar een eventuele begeleiding op het gebied van revenuemanagement of inzetten op een omzetoptimalisatietraject.

 

Ik wil graag contact:

Contact Form

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze specialisten

John Reintjes Rendement

John Reintjes

 

John Reintjens is sinds 1983 werkzaam als adviseur c.q. vennoot in de nationale en internationale accountantswereld, en in de belastingadvieswereld als fiscalist- en organisatieadviseur.

Gedurende deze periode heeft John een respectabel aantal ondernemingen in optimalisatieprocessen, herstructureringen en bedrijfsoverdrachten begeleid. Vanaf 2008 heeft hij deze werkzaamheden gestructureerd binnen een gespecialiseerd bedrijf in de overname- en fusiemarkt. John is directeur van een financiële/fiscale advies- en algemene overdrachts- en waarderingspraktijk. Hierbij voorziet hij met name de hospitalitybranche van advies.

John is Register Adviseur Bedrijfsopvolging, Business Valuator, Register Belastingadviseur en heeft een MBA-opleiding gevolgd. Hij begeleidt ondernemingen in de horeca- en algemene MKB-markt bij het optimaliseren en (her)structureren van ondernemingen.

De advies- en waarderingspraktijk geeft duidelijkheid aan de ondernemer en organisatie om samen met John een termijnplanning te maken in de aanloop tot het bereiken van het gewenste advies, resultaat, optimalisatie, overdracht of overname. Hierdoor komt de ondernemer en diens onderneming, samen met John, tot een bevredigend resultaat. Inlevingsvermogen en creativiteit staan daarbij bij John voorop.

Monique van Gevelt rendement

Monique van Gevelt

 

Monique is geboren en getogen in de horeca en komt uit een gezin van succesvolle horecaondernemers. Met haar 30 jaar ervaring in de (inter)nationale horeca en hotellerie is zij onze specialist op het gebied van marketing en rendement. Ze weet wat er speelt in de branche en hospitality zit in haar bloed.

Monique is gepokt en gemazzeld in de hotellerie. Ze heeft gewerkt in alle disciplines, van operationeel tot strategisch, van medewerker tot directeur. In de functie van commercieel directeur voor een hotelgroep was ze jarenlang verantwoordelijk voor business development en alle commerciële activiteiten van de groep. Monique heeft meerdere hotelconcepten ontwikkeld en in de markt gezet. Ze beheerst de receptuur om horecabedrijven commercieel succesvol in de markt te zetten. Maar weet ook waar het fout kan gaan en waar de risico’s liggen. Een goede synergie met de overige disciplines in een hotel of horecabedrijf, is cruciaal om van een goed bedrijf, een excellent bedrijf te maken.

De ruime ervaring en knowhow van Monique op het gebied van business development, strategische bedrijfsvoering en managementprocessen vormen een krachtige aanvulling op de andere specialismen van de HorecaMonitor. Ze heeft een grote liefde voor marketing en de positieve impact hiervan op bedrijven. Monique heeft altijd haar vinger aan de marketingpols. Zo blijft ze ‘on top of her game’.

Daarnaast is ze sparringpartner en mentor voor horecaondernemers, directeuren en horecaprofessionals. Ze geeft trainingen en begeleidt projecten. Tevens is zij columnist en blogger voor diverse horecavakbladen.