Slaapverwekkende marketing

Slaapverwekkende marketing introtekstZodra ik een mooi horecabedrijf spot of als ik een gedreven horecaondernemer of manager spreek, kan ik de neiging zelden weerstaan om de online aanwezigheid van het betreffende horecabedrijf na te gaan. Niet zozeer uit nieuwsgierigheid, maar uit puur interesse of ik deze gedrevenheid, enthousiasme en aantrekkelijkheid ook in de online marketing terugzie. Het is elke keer weer dat ik met pijn in mijn horeca- én marketinghart constateer dat de marketing in te weinig horecabedrijven aansluit op de realiteit en er sprake is van slaapverwekkende marketing.

Marketing en horeca? Een slecht huwelijk

Surfend op het internet bekijk ik hoe horecabedrijven zich presenteren naar hun publiek. De wijze waarop de horeca online communiceert is erg wisselend. De ene keer krijg ik last van plaatsvervangende schaamte, terwijl ik mij andermaal oprecht verwonder. Maar het komt te weinig voor dat ik moet grinniken om de online vindingrijkheid van een horecaondernemer of horecaorganisatie.

Veel horecaondernemers krijgen het al benauwd als ze alleen maar aan hun marketing denken. Resultaat is dat ze maar sporadisch posten op Social Media, een website hebben die enkel als folder dient en de overige marketing aan het toeval overlaten. Ze laten de regie bij de gast liggen om het initiatief te nemen. En dat resulteert doorgaans in een teleurstellende omzet.

De allergie voor marketing staat ook de creativiteit in de weg, waardoor je al gauw te maken krijgt met bloedserieuze berichten, kurkdroge filmpjes en nietszeggende afbeeldingen die horecaondernemers over het net verspreiden. Het lijkt allemaal op elkaar, want wat de buurman doet zal wel werken.

Natuurlijk moet eerst de basis op orde zijn in een bedrijf, maar marketing blijft een fundamenteel onderdeel. Hoe goed of uitzonderlijk je ook bent, als je onzichtbaar bent, zullen gasten jouw horecabedrijf zelden tot niet frequenteren.

Kruip niet in je schulp, maar spring in het oog

De horecabedrijven die meest in het oog springen zijn diegene die niet bang zijn om hun bedrijf op onconventionele wijze te presenteren. Zij pakken de communicatie met hun gasten op met een tikje humor, flair of originaliteit.

Wellicht denk je dat jouw bedrijf daar niet geschikt voor is, maar dat is geen excuus om je marketing saai te maken.

Realiseer je dat mensen zijn verknocht aan entertainment. Denk maar eens aan hoe goed streamingdiensten als Netflix scoren. Mensen spitsen hun oren als ze een bijzonder verhaal horen dat met humor of bezieling wordt gebracht. Wanneer jouw verhaal mensen vermaakt, willen ze het niet missen. Het maakt jouw bedrijf een stuk sympathieker en menselijker. Het vermindert weerstand en haalt barrières weg. Zoals die denkbeeldige drempel waardoor gasten je bedrijf niet binnenlopen.

Nu bestaat de kans dat je alles wat je minder leuk vindt hebt uitbesteed. Zoals een accountant of administratiekantoor voor de financiën. En misschien wel een marketingbureau voor je marketing. Maar dat betekent niet dat je nu achterover kunt leunen en je handen ervan af kan trekken. Je blijft verantwoordelijk voor je cijfers én voor je marketing. En daarbij blijf jíj diegene die bepaald hoe jouw concept communicatief over de bühne wordt gebracht.

Lol in je marketing

Marketing kan heel leuk zijn wanneer je stopt met je gasten te bombarderen met promoties en acties. Wanneer je stopt met je bedrijf te etaleren in eentonige berichtgevingen. Saai zijn is een grote zonde in de horeca en in de marketing. Geef mensen een kijkje in de figuurlijke (en letterlijke) keuken, laat zien waar je trots op bent of waar je als team ontzettend om kan lachen. En neem jezelf vooral niet al te serieus, een imperfect of spontaan bericht wat een glimlach op iemand gezicht tovert levert veel meer sympathie en geld op dan een gortdroge promotie. Zolang je maar communiceert in lijn met je eigen kernwaarden.

De horeca is een bedrijfstak waar emotie een belangrijke rol speelt. Waar hard gewerkt, gelachen en soms ook gefoeterd wordt. Het is als het leven zelf. Brengt die emotie die bij jouw bedrijf hoort ook over in je marketing en laat de menselijke kant van je organisatie zien. Dan val je vanzelf meer op.

 

Door: Monique van Gevelt

 

Deel deze blog over slaapverwekkende marketing gerust met je netwerk: